הרב רפי פוירשטיין
הרב רפי פוירשטיין צילום: אלי איתקין

סיומה של מלחמת האזרחים בין שבטי ישראל, וההיתר להתחתן עם שבט בנימין לאחר החרמתו הם אחד מהדברים המרכזיים שמעניקים לט"ו באב את מעמדו עד עצם היום הזה.

מלחמת האזרחים שהייתה בין שבטי ישראל לשבט בנימין הביאה למאות אלפי חללים, והיא הסתיימה לפי המסורת בכ"ג שבט. אך החרמתו של שבט בנימין הביאה כמעט להכחדתו, עד לט"ו באב.

הכחדתו של שבט היא אסון לעם ישראל, חלילה. הכחדה לא חייבת להיות פיזית, היא יכולה להיות גם תודעתית וחברתית. ישנו שבט, שמרבים לדבר בימינו על היעלמותו מהמפה, שבט שאלמלא היה לו תפקיד חשוב בהוויה היהודית והישראלית, אפשר היה לעבור על כך לסדר היום. השבט, הוא השבט הציוני-דתי.

האופציה היחידה כיום, עם כל החסרונות שבה, לשילוב וחיבור בין תורה וחיים, תורה ומדינה, תורה וצבא, תורה והתיישבות, תורה וכלכלה, היא הציונות הדתית. היא בדרכה, פעמים רבות, מבטאת את הכמיהה היסודית הזו 'לתורה הגואלת' כפי שהיה מכנה אותה מו"ר הרצי"ה קוק זצ"ל. אסור לאבד את האבר הזה מתוך רקמת החיים הישראלית.

כוחות רבים מפרקים את השבט. הוא מגוון מבחינה פוליטית, הוא מגוון מבחינת יחסו לשמירת מצוות, הוא מגוון מבחינת יחסו לחיים המודרניים, הוא מגוון מבחינת יחסו לאתגר המגדרי, הוא מגוון מבחינת יחסו לחילוניים.

אך מה שהיה פעם גיוון הופך לסדקים המאיימים לפורר את הסלע האיתן ולשחוק אותו לאבני חצץ. אבני החצץ יהיו אמנם מדויקים בתוך עצמם, וקוהרנטיים. אך הם יהיו אבני חצץ נעדרי כוח השפעה.

היכולת של אבותינו להתרומם מעל הפצע של פרשת פילגש בגבעה והכעס האיום כנגד שבט בנימין, היה הדאגה לעיקרון עוד יותר יסודי – שלא יאבד שבט בנימין מישראל. התפרקות הסולידאריות בתוך השבט הציוני – דתי, מאיימת לא רק עליו, היא מאיימת על החברה הישראלית והיהדות כולה. היא לא מסמוס של גילדה חברתית. זה בהחלט נסבל, טבעי ואפשרי. זו התפרקות של החזון והרעיון הענק וההכרחי של התורה הגואלת.

הלוואי ולא רק נקלוט את המסר המהדהד אלא גם נדע לממש זאת, זה קשה, זה מאתגר אך זה אפשרי.

יש בתוכנו גישות טהרניות, שמעדיפות את טוהר הרעיון על פני אחדות הרעיון. עם הרבה כבוד והערכה, נסב את פנינו מהם ולא ניתן לענוותנותם של תלמידי רבי זכריה בן אבקולס בדורנו (יהיו אשר יהיו) לחרב את בית מקדשנו ולאיים על מימוש החזון הנפלא וההכרחי של 'התורה הגואלת'.

אין לי סימוכין לכך, אבל יש להניח שהיו מחלוקות סביב התרתו של שבט בנימין לבוא בקהל. הרוב המאחד, ידע להקשיב לחולקים אבל לא להתחשב בעמדתם המסוכנת. שנזכה.

הרב רפי פוירשטיין, יו"ר עמית של ארגון רבני צהר

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו