יובל לוינגר
יובל לוינגר צילום: עצמי

לפי כשבוע קראתי בערוץ 7 על ה'סערה' שהתעוררה בעקבות הקליפ והשיר של הזמר מוטי שטיינמץ על השמיטה.

מתוך סקרנות ראיתי את הקליפ. באופן מפתיע לא שמתי לב באופן מיוחד למשפט שעורר את הסערה – "היתר מרב לא מוכר" שכביכול מערער על סמכותו של הרב קוק. 

שמתי לב דווקא לכמה נקודות אחרות שהסעירו את ליבי והכאיבו לי מאוד:

הכסף –  ההתעסקות המכוערת בכסף עומדת במרכז הקליפ מתחילתו ועד סופו. ללא כל רגישות מגיע הנוֹשה (החרדי) כאילו היה מהשוק האפור ומודיע לליפא: "אני את הכסף שלי אראה עד הפרוטה האחרונה"! כך הוא נוהג גם מול כל הקהל באמצע תפילת ראש השנה. היה צריך לעמוד שם הרבי מקוצק לצעוק: "כסף פויה"!

הילד – אברמל'ה, עלם חמודות, מכין שלט כל כך יפה על שמירת שמיטה, אך האבא מקפל לו את השלט וקורע את ליבו של הילד תוך כדי שברקע מתנגן הפסוק "ה' היה עוזר לי...".   נראה שדווקא אתה צריך לעזור כרגע לבן שלך, ליפא. יש לך היתר לתת לו לתלות את השלט. "משנים מפני השלום" – זה דווקא היתר מרב מוכר – הקב"ה בכבודו ובעצמו. (ואם תרצה אחר כך להוריד את השלט זו גם אפשרות..)

בעיצומו של יום הדין רגע לפני תקיעת השופר – הנושה פונה אל ליפא בכעס ומבייש אותו לפני כולם. מי כמובן אשם?! ליפא בכבודו ובעצמו שיוצא מבוייש מבית הכנסת. האם הוא זה שצריך לעשות תשובה?! הנושים שמביישים אותו לעיני כל והקהל ששותק צריכים להתבונן במעשיהם ולהתבייש....

עוד באותו נושא:

אחטא ואשוב – אביו של ליפא מחכה לו בשדה ואומר לו: "ידעתי שתגיע...". ומה הוא מבקש מבנו? לפני שאתה ניגש לעבוד בשדה נבקש סליחה. הם אומרים יחד את הוידוי, 'סלח לנו מחל לנו כפר לנו' ומיד לאחר מכן ליפא עולה על הטרקטור.. האם המחילה היא מה שמאפשר לנו מיד אחר כך לגשת ולחטוא?!

בעיון בדברי הנביא (שנקרא בעוד כמה ימים ביום הכיפורים) נדמה כאילו ראה את הקליפ וחיבר בהקשר אליו את הפסוקים הבאים:

"לָמָּה צַּמְנוּ וְלֹא רָאִיתָ עִנִּינוּ נַפְשֵׁנוּ וְלֹא תֵדָע? הֵן בְּיוֹם צֹמְכֶם תִּמְצְאוּ חֵפֶץ וְכָל עַצְּבֵיכֶם תִּנְגֹּשׂו.  הֵן לְרִיב וּמַצָּה תָּצוּמוּ וּלְהַכּוֹת בְּאֶגְרֹף רֶשַׁע לֹא תָצוּמוּ כַיּוֹם לְהַשְׁמִיעַ בַּמָּרוֹם קוֹלְכֶם".

הרב, השמש והחזן – אלה ש'קילפו אותו במבטיהם' בבית הכנסת, מגיעים אליו לאחר שעלה על הטרקטור לעבוד בשמיטה – יש אחד שחסר בכל הסיפור ודווקא מולו צריך לעשות את חשבון הנפש. הוא כמעט לא נמצא בקליפ. ניחשתם נכון – הקב"ה בכבודו ובעצמו. 

ראשי הקהילה מתערבים לאדם בעבודת ה', אך לא מאפשרים לו לעשות זאת בעצמו.

ואז מגיע הסוף המרגש (ובעיני מזעזע) –

הפתרון הקסום, איך לא? הכסף!

מהפך חד ולא ברור, כך שבפתאומיות הנושים מוותרים על חובותיהם ומעניקים לליפא את הכסף במתנה.

לסיום הקליפ המסר הוא ברור: "והכסף יענה את הכל".

לאור הקשיים הרבים שעלו בי כשראיתי את הקליפ, שמחתי שאני דווקא מסתמך על 'רב לא מוכר' ולא על העסקנים, שאמנם לא מוצאים היתר לעשות מלאכה בשמיטה, אך מוצאים היתר לכל כך הרבה קלקולים אחרים.

כאן רציתי לסיים את הדברים שרציתי לשתף, אך חשוב היה לי שהביקורת תהיה בונה. הרי אם הקליפ הזה נגע בנו או הפריע לנו כנראה שגם לנו יש חלק שאנו צריכים לתקן.

כולנו מכירים את המריבות סביב בית הכנסת, ההתעסקות בכסף ואת הדאגה למצוות גם כאשר היא באה על חשבון הזולת. בכל אחד מאתנו זה נוגע בצורה זו או אחרת.

עשרת ימי תשובה הם ימים בהם טוב לנו להיזכר כי התורה דרכיה דרכי נועם, וגם השמיטה נועדה לאחד בין השכבות השונות שבעם -עניים ועשירים. 

ה'קליפ' יכול לעורר אותנו לתשובה כאשר נסלול את הדרך לעבודת ה' כפי שמציע הנביא בהמשך הפרק שהזכרנו לעיל:

"הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת כִּי תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם.

ושנזכה שיתקיים בנו:

"אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח וְהָלַךְ לְפָנֶיךָ צִדְקֶךָ כְּבוֹד ה' יַאַסְפֶךָ".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו